Under oprydning
fandt jeg nogle gamle billeder,
jeg har taget for næsten 30 år
siden. Billederne er af en ringe
teknisk kvalitet, og rent
billedmæssig er interessen
nok til at overse, men ikke
desto mindre viser billederne
hvilken udvikling der er sket
ved banerne igennem de sidste 30
år.
Billederne er
alle taget med et Kodak Pocket
Instamatic 110 kamera, derfor
den dårlige kvalitet.
1980'erne
Mit første jernbanebillede er
taget omkring 1980 på Roskilde
station. Jeg havde været med min
mormor og morfar i Roskilde og
på vejen hjem, ville jeg prøve
at tage et jernbanebillede.
Resultatet ser herover, et noget
mislykket billede, der både er
rystet og uskarp, men man kan
godt kende Roskilde station og
fornemme den udvikling, der er
sket i de sidste næsten 30 år
Her er vi først i 1980'erne,
denne gang på Københavns
Hovedbanegård. Billedet er taget
fra Tietgensbroen ud mod
godsbanegården, hvis man tog et
tilsvarende billede i dag er
meget ændret, der er anlagt en
ny perron (spor 26), og hele
godsbanegården er forsvundet.
Postterminalen som på dette
billede er helt ny findes
stadig, dog uden
jernbanetilslutning.
Designprogrammet er på
optagelsestidspunket endnu ikke
slået helt igennem, den gamle
type standsningsmærke findes
stadig
Endnu et billede fra Københavns
Hovedbanegård fra starten af
1980'erne, DSB's dengang nyeste
diesellokomotiv af typen Mz4
holder klar til afgang med et
regionaltog mod vest
Korsør Færgehavn i starten af
1980'erne, et regionaltog der
netop er ankommet fra København
holder ved perronen og
passagerer der skulle videre til
Nyborg, måtte gå omborg på
færgen. Hvis man ønskede at køres
ombord skulle man rejse med intercity eller lyntog og
indløse en pladsbillet.
Hele miljøet på billedet er i
dag historie, dog man kan endnu
få sig en sejltur med M/F
Kronprins Frederik, der sejler
mellem Gedser og Rostock, sammen
med søsterfærgen M/F Prins
Joachim. Den sidste af de 3
bredde Storebæltsfærger, M/F Dronning Ingrid, er i dag
ombygget til Hospitalsskib og
sejler under navnet 'M/S Africa
Mercy'