Storebæltsoverfarten - maj 1997

Lørdag d. 31/5 var det uigenkendelig slut med at sejle med jernbanefærgerne over Storebælt, herefter ville den nye Storebæltsbro overtage. Godstogene havde allerede forladt færgeoverfarten til fordel for broen.

Her er et lille historisk tilbageblik på, hvordan en ganske almindelig færgeoverfart kunne opleves kun en uge før den hele var slut. Alle billederne fra taget d. 24. maj 1997 på færgen ''M/F Kronprins Frederik.

Billet fra Vejen til København og retur. 1002,- kr. for tre personer til København. I dag (marts 2013) er prisen 1920,- kr. for en tilsvarende rejse med minigrupperabat.

Indvendige publikumsarealer - 24. maj 1997

Færgen var opdelt i en rød og en blå afdeling, den røde for og den blå agter. Her ses den røde trappehall, hvor trapperne skaber forbindelse til vogndækket
Færgen var opdelt i en rød og en blå afdeling, den røde for og den blå agter. Her ses den røde trappehall, hvor trapperne skaber forbindelse til vogndækket.
Cafeteriet i rød zone lå i færgens forende på dæk lige over vogndækket. Der var altid kamp om de forreste borde, specielt dem ude i siden hvor man havde et fantastik udsyn i sejlretningen
Cafeteriet i rød zone lå i færgens forende på dæk lige over vogndækket. Der var altid kamp om de forreste borde, specielt dem ude i siden hvor man havde et fantastik udsyn i sejlretningen.
... mere fra rød cafeterie
... mere fra rød cafeterie.
Rød cafeterie set fra skibets forende
Rød cafeterie set fra skibets forende
'M/F Kronprins Frederik' var udsmykket af Helge Refn. Her ses blå trappe hall med legemuligheder for børnene
'M/F Kronprins Frederik' var udsmykket af Helge Refn. Her ses blå trappe hall med legemuligheder for børnene.
Færgetorvet lå centralt placeret i færgen mellem rød og blå trappe hal. Færgetorvet gik fra cafeterie dækket og op til resteaurantdækket
Færgetorvet lå centralt placeret i færgen mellem rød og blå trappe hal. Færgetorvet gik fra cafeterie dækket og op til resteaurantdækket.
Toiletterne på færgen var ligeledes holdt i blå og røde farver på armaturene. Her det 'røde' toilet på færgen
Toiletterne på færgen var ligeledes holdt i blå og røde farver på armaturene. Her det 'røde' toilet på færgen.
Helge Refns udsmykning ved trappen på færgetorvet
Helge Refns udsmykning ved trappen på færgetorvet.

Udvendige publikumsarealer - 24. maj 1997

Mere klassisk kan det næsten ikke blive, en sort skorsten med rødt og hvidt skorstensbånd
Mere klassisk kan det næsten ikke blive, en sort skorsten med rødt og hvidt skorstensbånd.
Færgerne var oprindelig bygget med en lavere skorsten, men de blev hurtigt bygget højere for at undgå nedslag af røg
Færgerne var oprindelig bygget med en lavere skorsten, men de blev hurtigt bygget højere for at undgå nedslag af røg.
Soldækket som altid var godt besat i fint vejr
Soldækket som altid var godt besat i fint vejr.
2 af færgerne fik bygget et ekstra  soldæk øverst oppe
2 af færgerne fik bygget et ekstra  soldæk øverst oppe.
Styrehuset set fra det øverste soldæk. En navigatør spejder over mod den nye Storebæltsbro som om 8 dage vil gøre ham arbejdsløs
Styrehuset set fra det øverste soldæk. En navigatør spejder over mod den nye Storebæltsbro som om 8 dage vil gøre ham arbejdsløs.

Styrehuset - 24. maj 1997

Styrehuset på M/F Kronprins Frederik. Der var som regel 3 navigatører og en rorgænger på vagt
Styrehuset på M/F Kronprins Frederik. Der var som regel 3 navigatører og en rorgænger på vagt.
Styrehuset..
Styrehuset..
De oprindelig åbne brovinger blev lukket efter af færgerne havde været i drift i et par år. Her ses brovingen i styrbord side
De oprindelig åbne brovinger blev lukket efter af færgerne havde været i drift i et par år. Her ses brovingen i styrbord side.
Udsigt over forskibet fra styrehuset
Udsigt over forskibet fra styrehuset.
Indsejlingen til Korsør Færgehavn. Foran DSB færgen sejler en af vognmandsrutens færger
Indsejlingen til Korsør Færgehavn. Foran DSB færgen sejler en af vognmandsrutens færger.

Vogndækket - 24. maj 1997

Vogndækket set fra agterskibet på forskibet. De røde og blå streger på skottet angiver i hvilken afdeling vognen holder og dermed den nærmeste trappe op til apteringen
Vogndækket set fra agterskibet på forskibet. De røde og blå streger på skottet angiver i hvilken afdeling vognen holder og dermed den nærmeste trappe op til apteringen.
Hækporten på færgen. På Storebæltsoverfarten anvendte man aldrig hækporten
Hækporten på færgen. På Storebæltsoverfarten anvendte man aldrig hækporten.
Et kig ned langs toget der holder på færgens vogndæk. Vinduet over gangbroen tilhører færgens rangercentral
Et kig ned langs toget der holder på færgens vogndæk. Vinduet over gangbroen tilhører færgens rangercentral.
Et IC3 tog bestående af 2 togsæt holder på færgens spor 3. Men benyttede helst 2 de midterste spor (2 og 3) til overførsel af personvogne, der var det den bedste forbindelse til cateteriedækket med bl.a. elevator
Et IC3 tog bestående af 2 togsæt holder på færgens spor 3. Men benyttede helst 2 de midterste spor (2 og 3) til overførsel af personvogne, der var det den bedste forbindelse til cateteriedækket med bl.a. elevator.
På spor 2 holder et enkelt IC3 togsæt. Togsættene skulle køre helt ned i agterenden for at blive tilkoblet til færgen
På spor 2 holder et enkelt IC3 togsæt. Togsættene skulle køre helt ned i agterenden for at blive tilkoblet til færgen.
Færgens bovport
Færgens bovport.
Så er vi i Korsør og bovporten er blevet åbnet fra broen. Nu overtager rangercentralen arbejdet med at dirigerer tog til og fra færgen
Så er vi i Korsør og bovporten er blevet åbnet fra broen. Nu overtager rangercentralen arbejdet med at dirigerer tog til og fra færgen.

Siden er sidste opdateret: 23-11-2014