Herunder findes et udvalg af artikler bragt i dagspressen som har direkte omtale eller relation til Vejen Station. Teksten er skrevet som et resume af den oprindelige artikel.
Bremserne på et godstog var i går årsagen til at et godstog gik i stå på strækningen mellem Lunderskov og Kolding. Godstoget fik som ikke normal gennemkørsel i Lunderskov, men måtte stoppe på stationen. Allerede ved igangsætning fra Lunderskov var der problemerne med bremserne men efter noget tid fik DSB gang i toget. Glæden varede dog ikke længe, for toget gik atter i stå ved Ejstrup. Toget spærrede sporet i godt en time og blev årsag til forsinkelser på omkring 15-20 min.
Kilde: Kolding FolkebladVirksomheden Tunetank i Andst ved Vejen sendte i går 11 store tanke til Sverige. Transporten startede i Lunderskov, hvor DSB hentede de tankene på 11 godsvogne. Tankene var 3.35 mm i diameter og op til 13 meter lange. Tankene blev i første omgang transporteret til Kolding, hvor de senere vil indgå i et større godstog med kurs mod Sverige.
Kilde: Kolding FolkebladTogkørslen mellem Lunderskov og Vejen var i weekenden generet af brande. Første gang lørdag eftermiddag hvor Kolding Brandvæsen måtte en tur til Lunderskov for at slukke en brand ved baneskråningen. Branden menes opstået ved gnister fra varme bremser. Søndag eftermiddag var det galt igen ved Lunderskov, et damplokomotiv havde antændt baneskråningen som brandvæsenet måtte ud at slukke. Det blev til endnu en tur søndag aften, hvor nogle beboere opdagede det brændt i baneskråningen.
Kilde: Kolding FolkebladDer skete i morges et mindre rangeruheld på Vejen Station, hvor 4 vogne blev afsporet ved sporet mod FDB. Afsporingen gav ikke anledning til større gener, men et hovedspor måtte spærres under oprydningen for at DSB kørekran fra Fredericia kunne arbejde. Mest generet af afsporingen var FDB, der måtte køre ind på stationen for et hente en del vare.
Kilde: Kolding FolkebladNatten til søndag vil to store kraner løfte en ene halvdel af det nye brodæk på plads over hovedgaden i Brørup. Hovedgaden afspærres kl. 9.30 om morgenen hvor den midlertidig bro vil blive fjernet. Lørdag aften vil to kæmpekraner ankomme for at løfte det nye brodæk på plads. Hovedgaden forventes af åbne igen søndag eftermiddag kl. 15.00
Kilde: Kolding FolkebladDSB vil i løbet af de næste år investeret flere hundrede millioner kr. i nyt avanceret styringsteknologi, men det er endnu tvivlsomt om nogen af pengene kommer Vejen Station til gode. Vejen Station har endnu det samme signalanlæg fra stationens opførsel i 1920. Stationsforstander K. E. Nielsen fortæller, at anlægget fungerer udmærket, men det kan være vanskeligheder i stærk frost eller snevejr. Anlægget, der er fremstillet i Sverige, har iflg. K. E. Nielsen ikke givet anledning til problemet han kan ærindrer. Stationen får jævnligt besøg af tog entusiaster der vil sikre sig billeder af anlægget inden det forsvinder. Anlægget vil formentlig blive udskiftet i løbet af 1989.
Kilde: Kolding FolkebladEn godsvogn med varer fra Alfa begyndte af ukendte årsager af køre i østlig retning. Vognen rullede forbi stationsbygningen hvorefter den fungerende stationsbestyrer satte efter vognen. Der blev gjort flere forsøge på at standse vognen, bl.a ved at smide klodser ind foran hjulene. Vognen fortsatte over viadukten ved Fuglesangsalle og det lykkedes stationsbestyreren af hoppe op på vognen. Vognen endte sin køretur ved FDB's centrallageret, hvor den ramte en parkeret togstamme. En medarbejder, der var ved at læsse de parkerede vogne, fik beskadiget ryggen - dog ikke alvorligt. De materielle skader derimod var temmelig omfattende, idet vogne blev trykket igennem en port.
Kilde: Folkebladet for Kolding og omegnPolitiet i Vejen har endnu ikke opklaret hvad årsagen var til at en vogn løb løbsk på Vejen Station. Iflg. politiets afhøringer skulle vognen være blevet bremset, men åbenbart ikke godt nok, da den kørte alligevel. DSB har ikke nogen kommentarer til uheldet, men vil vente til politiets rapport foreligger.
Kilde: Folkebladet for Kolding og omegnDet bliver den 45-årige Finn Bjørnskov der skal afløse den nyværende stationsforstander K.E. Nielsen på Vejen Station. Finn Bjørnskov er indtil videre beskæftiget hos DSB i Fredericia og vil tidligst tiltræde stillingen i Vejen til efteråret. Indtil lederskiftet vil det være Lloyd Stengaard, der varetaget jobbet som leder i Vejen.
Kilde: Folkebladet for Kolding og omegnDet gamle signalanlæg fra 1. verdenskrig skal udskiftes med et mere moderne. Lederen af Vejen Station, Bjarne Sandberg, fortæller at anlægget er 'noget af det mest pålidelige der findes', men tiden har nu indhentet anlægget. Anlægget vil dog blive stående som et historisk klenodie. Det nye anlæg er i øvrigt brugt, idet det stammer fra stationen i Hedehusene.
Kilde: Folkebladet for Kolding og omegnDSB bliver ofte beskyldt for at være forsinkede, men på stationen i Vejen er man tidligt ude. Der er på stationen opstillet nye galger med signaler. De nye signalerne skal bruges, når det 72 år gamle signalsystem udskiftes ved årsskiftet. Galgerne er af samme type som der benyttes til ophængning af køreledninger.
Kilde: Folkebladet SydjyllandVejen Station har fået udskiftet det gamle signalanlæg med et moderne et af slagsen, men sammenlignet med vore dages computerteknik, så er anlægget alligevel gammeldags, idet teknikken er er mere end 30 år gammel. Trafikkontrollør Henning Wad, der har været stationens leder siden 1. oktober, fortæller af salget af billetter også er modernisering med nye computersystemer, der udskriver både billetter og reservationer.
Kilde: Folkebladet SydjyllandI går blev en ny transformator transporteret det sidste stykke til Andst ved Vejen. Transformatoren der vejer 152 tons, ankom til Vejen Station på en specialgodsvogn med 12 aksler direkte fra Linz i Østrig. Det sidste stykke af rejsen foregik på en blokvogn med 64 hjul, efter at Danmarks største mobilkran havde flyttet transformatoren fra godsvognen til blokvognen.
Kilde: Folkebladet SydjyllandSiden er sidste opdateret: 05-06-2012