Løft af brodæk - Brørup 1988

Den gamle jernbanebro over hovedgaden i Brørup fra 1918 var efterhånden blevet for lav og for smal for trafikken i 80'erne. Den skulle derfor udskiftes med en ny og højre bro.

For ikke at spærre hovedgaden i Brørup som er en vigtig forbindelsesvej mellem Ribe og Grindsted, valgte DSB at støbe 2 brodæk, et for hvert spor og efterfølgende løfte dem på plads. I løbet af 2 weekender i slutningen af juli 1988 blev de nye brodæk løftet på plads vha. DSB's store kørekraner. Vægten af brodækkene var omkring 50 tons stykket, så det var nødvendigt at benyttet 2 kraner til formålet. DSB's på daværende tidspunkt nye 150 tons Gottwald kørekran fra København (Kran 147) og kran 146 fra Fredericia. Prisen for den nye bro var i 1988 4.6 mill.kr.

Lidt smalfilm fra dagen kan ses her: DSB Kørekran 146 og 147

23. juli 1988

Fra Fredericia kom DSB's kørekran 144 og tilhørende hjælpevogne, som blev trukket af MY1135. Her ses toget passerer Vejen Station
Fra Fredericia kom DSB's kørekran 146 og tilhørende hjælpevogne, der blev trukket af MY1135. Her ses toget passerer Vejen Station
Fra Købehavn kom ME1501 og DSB's kørekran 147 samt tilhørende hjælpevogne. Lokomotiver af typen litra ME, var på det tidspunkt en sjælden gæst i det jyske. Toget passerer her Vejen Station
Fra Købehavn kom ME1501 og DSB's kørekran 147 samt tilhørende hjælpevogne. Lokomotiver af typen litra ME, var på det tidspunkt en sjælden gæst i det jyske. Toget passerer her Vejen Station

30. juli 1988

DSB's kørekran 147 på broen Brørup
DSB's kørekran 147 på broen Brørup.
ME1501 i Brørup
ME1501 i Brørup.

Belastningsdiagram for kørekran 147

Kørekran 147 var DSB største kørekran, den kunne løfte 150 tons 9 m fra drejekransen. Kranen blev ophugget i 2010Kilde: DSB-bladet - Arkiv: Henrik Hansen

Siden er sidste opdateret: 23-11-2014