Med indførslen af centralsikrede sporskifter ønskede man at sikre sig mod at et sporskifte kunne blive omstilling under et tog med afsporing til følge. Så længe et sporskifte indgik en en fastlagt togvej var det spærret mod omstilling, mens ikke fastlagte sporskifte frit kunne omstilles.
For at sikre mod et sporskifte blev omstillet når det kunne udgøre en fare for et kørende tog, kan der der indbygges en teknisk anordning der sikre mod dette. Denne anordning kaldes 'Sikring Mod UTidig Omstilling' og forkortes SMUTO. SMUTO var i sin tidlige udførsel rent mekanisk og tilsigtede udelukkende at virke på sporskifter det blev befaret modgående. Her blev en føleskinne placeret foran det modgående sporskifte der ønskes sikret. Det kørende tog påvirkede føleskinnen, der ved sin bevægelse spærrede for at sporskiftet kunne omstilles. Føleskinnen kunne være udstyret med en simpel form for tidsforsinkelse, således at spærringen stadig var aktiveret efter at den sidste aksel havde forladt føleskinnen. Som sagt var konstruktionen rent mekanisk og den var ikke videre pålidelig i situationer med f.eks. vintervejr.
Senere med indførslen af de elektriske sporisolationer, blev det muligt at foretage en forbedret sikring mod utidig omstilling, idet den mekaniske sikring kunne flyttes fra sporskiftet og ind på centralapparatet - det er denne type af sikring - kaldet en håndtagsspærre - der vil blive omtalt efterfølgende.
Fig. 1 viser et opskærligt håndtag fra AB Svenska Maskinverken som er udbygget med sikring mod utidig omstilling vha. en håndtagsspærre.
Spærreanordningen er placeret på bagsiden af centralapparatet, hvor det er på bygget aflåsningsregisterets bagside. Anordningen består af i sin enkelthed af en spærreklinke der bevæges af aflåsningsriglen og af en spærremagnet der vil spærre for spærreklinkes bevægelse, så længe magneten ikke har tiltrukket sit anker.
For at omstille et sporskifte udstyret med SMUTO, skal spærremagnet frigøres fra spærreklinken, det gøres ved at påvirke en fodpedal der forbinder spærremagneten med sporskiftes sporisolation. Er sporisolation ubesat vil spærremagneten trække ankeret og frigøre spærremagneten. Skulle sporisolationen være besat vil spærremagnet ikke trække, og sporskiftehåndtaget er spærret for omstilling.
På nogle anlæg var der muligt at iagttage sporisolationen status på et såkaldt stjernetableau.
Skulle der opstå fejl i sporisolation eller på spærremagnet, er det muligt at omstille sporskiftet uden af spærremagneten skal bringes til at trække. På lejebukken findes derfor en fjederpåvirket nødknap der kan indtrykkes, en stang på nødknappen vil nu hæve ankeret på spærremagneten og tillade omstilling af sporskiftet.
Spærremagneten aktiveres ved at der sendes en jævnspænding igennem spolen, herved trækker ankeret og spærreklinken kan bevæges frit.
På fig. 2 ses det til sporskiftet tilhørende sporrelæ. Sporrelæet modtager en fødespænding på 7V igennem det isolerede sporstykke beliggende ved sporskiftet. Så længe sporstykket ikke er besat vil strømmen få sporrelæet, her mærket '35', til at trække (vist med pilen).
Skulle sporstykket blive besat, vil køretøjets hjulsæt forårsage en kortslutning af fødekredsløbet og sporrelæet vil falde fra.
Kredsløbet fødes med 24V jævnstrøm over sikring og modstand. For at aktiverer spærremagneten skal fodpedalen 'FK' nedtrykkes, herved sluttes kredsløbet over et kontakt sæt på sporrelæet. Hvis sporrelæet er trukket (sporstykket er frit) vil spærremagneten, her mærket '1', få spændingen og vil derfor trække og løfte ankeret. I serie med spærremagneten ses symbolet for et stjernetableau, dette tableau vil vise om spærremagneten trækker eller ej.
På fig. 3 ses håndtagsspærre og betjeningshåndtag i normalstilling. Håndtaget er ikke forsøgt klinket og spærremagnetens anker hviler derfor på spærreklinkes afrundede top.
Fig. 4 viser en situation hvor betjeningshåndtaget er forsøgt udklinket, men hvor spærremagneten ikke har trukket ankeret der som følge af spærreklinkens bevægelse er faldet ned i udsparingen og spærre nu for at håndtaget kan udklinkes. Årsagen til spærringen kan være at sporskiftes isolation er besat af et tog, således at spærremagneten ikke får strøm.
En anden årsag kan værre manglende nedtrykning af den til betjeningshåndtaget tilhørende fodpedal. Man vil endvidere se en lignende situation hvis sporskiftet er blevet opskåret, en opskæring af håndtaget vil bevæge håndfallestangen og dermed aflåsningsriglen. Spærreklinken er dog således udført at en opskæring af betjeningshåndtaget ikke vil påføre klinken nogen skade.
På fig. 5 er betjeningshåndtaget nu fuldt udklinket og spærremagnetens anker hviler på spærreklikens afrundede top. Der er nu muligt at omlægges håndtaget uden af spærreklinken vil træde i funktion selv om spærremagneten skulle blive strømløs.
På fig. 6 ses en tilsvarende situation som på fig.3, her er betjeningshåndtaget i omlagt stilling og ikke udklinket.
Siden er sidste opdateret: 23-11-2014