Relægruppeanlæg af typen DSB 1964, 69 og 72 lokalbetjenes alle fra en til anlægget tilsluttet sportavle, hvor alle nødvendige betjeningsknapper og tableauer er placeret.
Betjening af relægruppeanlæggene er grundliggende ens, men der er flere forskelle i betjeningen, specielt ved nødopløsning af togveje. Derudover er betjeningen for DSB 1969 og DSB 1972 tilpasset til fjernstyring.
Anlæg | Manuel omstilling | Omstilling med besat isolation | Stedbetjening | Yderligere information |
---|---|---|---|---|
DSB 1964 | Sort fællesknap og sort betjeningsknap ved sporskiftet betjenes samtidig. | Blå overstropningsknap uddrejes og sporskiftet kan nu omstilles ved at benyttes blå hjælpefællesknap og sporskiftets betjeningsknap | Sort
fællesknap for
stedbetjening
(Til eller Fra)
og sort
betjeningsknap
ved sporskiftet
betjenes
samtidig. Sporskiftet kan manuelt omstilles med sort fællesknap og sort betjeningsknap ved sporskiftet |
Sporskiftebetjening |
DSB 1969 | Som for DSB 1964 | Som for DSB 1964 |
Stedbetjening
tilkobles ved
tryk på sort
knap
(Til eller Fra)
for pågældende
stedbetjeningsområde. Omstilling som for DSB 1964 |
|
DSB 1972 | Som for DSB 1964 | Som for DSB 1964 | Som for DSB 1969 |
Anlæg | Indstilling af rangertogvej | Opløsning af rangertogvej | DV & PU signalbetjening | Yderligere information |
---|---|---|---|---|
DSB 1964 | Blå knap ved rangertogvejens begyndelsespunkt og blå knap ved rangertogvejens endepunkt. | Signalet på forbikørsel forbudt (se annullering), herefter samtidig tryk på rød fællesknap for togvejens retning og blå knap ved begyndelsespunkt. | 'Annullering'
ved samtidig tryk
på sort fællesknap
og blå knap
'Forbikørsel forbudt' ved samtidig tryk på rød fællesknap og blå knap |
Indstill. af rangertogvej |
DSB 1969 | Som for DSB 1964 | Signalet på
'forbikørsel
forbudt' med rød
fællesknap
og rød stopknap
for pågældende
stopområde. Rød fællesknap og rød stopknap , derefter rød knap for indledning af tidsmåling. Efter udløb af tidsmåling nødopløses togvejen. |
Som for DSB 1964 | |
DSB 1972 | Som for DSB 1964 | Som for DSB 1969 | Som for DSB 1964 |
Anlæg | Indstilling af togvej | Stop og ryk frem | Nødopløsning | Yderligere information |
---|---|---|---|---|
DSB 1964 | Gul knap
ved
begyndelsespunkt og
blå knap
ved endepunkt
for togveje med
naturligt
forløb. For togveje med fastlagt forløb benyttes blå knap med sort prik ved endepunktet. |
Fastlægning
som ved normal
togvej. Hvis der
er besatte
isolation,
kvitteringstryk
på blå knap
ved signalet før
isolationen. 'Stop og ryk frem' ved tryk på den sorte knap ved signalet |
Signaler på
stop med rød
fællesknap
og blå knap
ved signalet.
Dernæst rød
fællesknap
og gul knap
ved samtlige
signalet i
togvejen. Tidsmåling startes med rød knap for togvejens retning. Efter udløb af tiden opløses togvejen som for en rangertogvej. Til sidst annulleres nødopløsning med den røde knap . |
|
DSB 1969 | Y-togvej som
for DSB 1964,
dog benyttes blå
knap
ved
udkørselssignal. S-togvej som rangertogvej, dog benyttes blå knap ved udkørselssignal. |
Findes ikke. | Signalet på
stop med rød
fællesknap
og rød stopknap
for pågældende
stopområde. Rød fællesknap og rød stopknap , derefter rød knap for indledning af tidsmåling. Efter udløb af tidsmåling nødopløses togvejen. |
|
DSB 1972 | Gul knap ved begyndelsespunkt og blå knap ved endepunktet. For indkørselstogveje benyttes blå knap med sort prik . | Som for DSB 1964 | Som for DSB 1969 |
Siden er sidste opdateret: 23-11-2014