Betjening af relægruppeanlæg

Relægruppeanlæg af typen DSB 1964, 69 og 72 lokalbetjenes alle fra en til anlægget tilsluttet sportavle, hvor alle nødvendige betjeningsknapper og tableauer er placeret.

Betjening af relægruppeanlæggene er grundliggende ens, men der er flere forskelle i betjeningen, specielt ved nødopløsning af togveje. Derudover er betjeningen for DSB 1969 og DSB 1972 tilpasset til fjernstyring.

Sporskiftebetjening

Anlæg Manuel omstilling Omstilling med besat isolation Stedbetjening Yderligere information
DSB 1964 Sort fællesknap og sort betjeningsknap ved sporskiftet betjenes samtidig. Blå overstropningsknap uddrejes og sporskiftet kan nu omstilles ved at benyttes blå hjælpefællesknap og sporskiftets betjeningsknap Sort fællesknap for stedbetjening (Til eller Fra) og sort betjeningsknap ved sporskiftet betjenes samtidig.

Sporskiftet kan manuelt omstilles med sort fællesknap og sort betjeningsknap ved sporskiftet
Sporskiftebetjening
DSB 1969 Som for DSB 1964 Som for DSB 1964 Stedbetjening tilkobles ved tryk på sort knap (Til eller Fra) for pågældende stedbetjeningsområde.

Omstilling som for DSB 1964
DSB 1972 Som for DSB 1964 Som for DSB 1964 Som for DSB 1969

Rangertogveje / DV & PU signalbetjening

Anlæg Indstilling af rangertogvej Opløsning af rangertogvej DV & PU signalbetjening Yderligere information
DSB 1964 Blå knap ved rangertogvejens begyndelsespunkt og blå knap ved rangertogvejens endepunkt. Signalet på forbikørsel forbudt (se annullering), herefter samtidig tryk på rød fællesknap for togvejens retning og blå knap ved begyndelsespunkt. 'Annullering' ved samtidig tryk på sort fællesknap og blå knap

'Forbikørsel forbudt' ved samtidig tryk på rød fællesknap og blå knap
Indstill. af rangertogvej
DSB 1969 Som for DSB 1964 Signalet på 'forbikørsel forbudt' med rød fællesknap og rød stopknap for pågældende stopområde. 

Rød fællesknap og rød stopknap , derefter rød knap for indledning af tidsmåling. Efter udløb af tidsmåling nødopløses togvejen. 
Som for DSB 1964
DSB 1972 Som for DSB 1964 Som for DSB 1969  Som for DSB 1964

Hovedtogvej

Anlæg Indstilling af togvej Stop og ryk frem Nødopløsning Yderligere information
DSB 1964 Gul knap ved begyndelsespunkt og blå knap ved endepunkt for togveje med naturligt forløb.

For togveje med fastlagt forløb benyttes blå knap med sort prik ved endepunktet.
Fastlægning som ved normal togvej. Hvis der er besatte isolation, kvitteringstryk på blå knap ved signalet før isolationen.

'Stop og ryk frem' ved tryk på den sorte knap ved signalet
Signaler på stop med rød fællesknap og blå knap ved signalet. Dernæst rød fællesknap og gul knap ved samtlige signalet i togvejen.

Tidsmåling startes med rød knap for togvejens retning. Efter udløb af tiden opløses togvejen som for en rangertogvej.

Til sidst annulleres nødopløsning med den røde knap .
 
DSB 1969 Y-togvej som for DSB 1964, dog benyttes blå knap ved udkørselssignal.

S-togvej som rangertogvej, dog benyttes blå knap ved udkørselssignal.
Findes ikke.  Signalet på stop med rød fællesknap og rød stopknap for pågældende stopområde. 

Rød fællesknap og rød stopknap , derefter rød knap for indledning af tidsmåling. Efter udløb af tidsmåling nødopløses togvejen.
DSB 1972 Gul knap ved begyndelsespunkt og blå knap ved endepunktet. For indkørselstogveje benyttes blå knap med sort prik Som for DSB 1964  Som for DSB 1969 

Siden er sidste opdateret: 23-11-2014