På alle centralbetjente og på visse håndbetjente sporskifter findes en mekanisk anordning, der har til formål at sikre den tilliggende tunge i sporskiftet forbliver i sin stilling under en togpassage. Denne anordning kaldes en betjeningslås. Betjeningslåsen fungerer som forbindelsen mellem sporskiftedrevet og sporskiftes 2 tunger, og der er derfor betjeningslåsen der omstiller sporskiftes tunger.
Til forskel for den almindelige sporlås er betjeningslåsen opskærlig og vil normalvis ikke tage skade af at sporskiftet bliver skåret op, men en opskæring skal selvfølgelig stadig undgås.Hvis en opskæring alligevel skulle findes sted, skal lås og sporskifte efterfølgende efterses før sporskiftet atter må benyttes
Derudover har der være anvendt betjeningslåse fra Siemens & Halske, denne lås er sammenbygget med sporskiftedrevet.
Fælles for de omtalte betjeningslåse er at deres funktion ved omstilling af et sporskifte kan opdeles i 3 tempi:
Hvis en opskæring skulle ske, vil den fraliggende tunge blive 'trukket' ud mod sideskinnen af togets hjulsæt, denne bevægelse overføres til låsen er oplåser den tilliggende tunge, således at togets hjul kan passere begge tunger uden risiko for afsporing.
Siden er sidste opdateret: 23-11-2014